Pasen op Apiapaati! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu Pasen op Apiapaati! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu

Pasen op Apiapaati!

Door: Anne Procee

Blijf op de hoogte en volg Anne

07 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Vrijdagochtend was het dan tijd om het weekend naar Apiapaati te gaan. Apiapaati is een eiland in de Suriname rivier vrij ver in de jungle. Eerst 3 uur in de bus en daarna nog 4 uur in een bootje. Onderweg voeren we langs prachtige jungle, kregen we een mega stortbui over ons heen en genoten we van de zon.
Eenmaal bij Apiapaati aangekomen, hingen we onze hangmat op en was het tijd voor een verfrissende “douche” in de rivier. Een douche was niet aanwezig op he eiland, dus douchen (baden) moest in de rivier. Dit is best wel lekker, alleen moet je er niet over nadenken dat er 50 meter verderop mensen hun afwas in hetzelfde water doen.
Een toilet was wel aanwezig, maar het stond ver af van onze westerse standaarden. Rivierwater uit een ton halen met een emmer en vervolgens deze emmer leeggooien in je wc om deze door te spoelen.
Zaterdagochtend na het ontbijt gingen we richting de Ananasberg. Aangekomen in een van de dorpen had één van de gidsen een Boa constrictor gevonden en gevangen. Super grote wurgslang,… Ja best spannend om zulke dieren in het wilde tegen te komen! We liepen door een aantal dorpen (waar je geen foto’s mocht maken). De mensen in deze dorpen wonen in houten huisjes, werken keihard en hebben bijna nergens schaduw en een zuchtje wind is ook ver te zoeken. Tijdens een mooie tocht door de jungle zagen we een luiaard in de boom zitten en de gids (Fred) nam een zwart-gele Liaan slang mee de berg op: kop in zijn hand en staart om zijn been. De laatste +- 100 meter moesten we stijl omhoog over graniet (steen), best wel pittig! En alsof ik nog niet genoeg had gezweet, man man… Een droog stukje op mijn hemdje was moeilijk te vinden! Na de afdaling en de wandeling terug gingen we nog even langs het gezondheidscentrum. Hier stapten we weer op de boot en voeren we naar de overkant naar de Tapawatraval. Dit is een super brede waterval waar je lekker kunt afkoelen. Na daar een prachtige zonsondergang gezien te hebben, voeren we weer richting Apiapaati. ’s Avonds gingen we met twee gidsen de jungle in om dieren te spotten. Daar gingen we met onze zaklamp heel stilletjes. Onderweg kwamen we buidelratten, een regenboog boa, een cicade, een koraalslang, een wormsalamander, een reuzenpad (bufo marinus) en een boomkikker tegen. Zo ontzettend veel dieren en echt heel mooi!! (oke, ook wel een beetje spannend ja) De gidsen pakten deze dieren ook vast om ze nog beter te laten zien.
Zondagochtend na het ontbijt gingen we naar een aantal dorpen voor een dorpswandeling. Ook deze mensen werken keihard en hebben weinig tot geen schaduw. Heel bijzonder om daar doorheen te mogen lopen. Na de wandeling voeren we verder richting de Gran Dan: een mega stroomversnelling! Hier moesten we eerst van een rots afspringen, ja in die stroomversnelling, voordat we mochten raften. Op deze rots komen was al een hel kunst, maar daar stond ik,.. brr beetje spannend was het wel, maar daar ging ik, hop in die stroomversnelling direct kopje onder en pas weer 10 meter verderop boven komen, vervolgens direct wéér kopje onder worden gesleurd en daarna boven komen waar ik begon te zwemmen naar de kant. Echt heel erg gaaf om dit te doen. Daarna mochten we met één van de gidsen op een kussen de stroomversnelling af (raften). Ik ging samen met Anneloes op het kussen. Bovenaan was het toch best wel een beetje spannend, maar we konden niet meer terug,… en daar gingen we, haha! Ook dit was echt super gaaf om te doen :-)
En toen was het alweer maandag en dat betekende tijd om richting huis te gaan. De terugweg ging wel wat sneller dan de heenweg, want we voeren met de stroom mee. Onderweg hebben we overigens nog apen gezien, jeej!! ;-)

Een kort verslag van deze vier dagen en ja ik weet het, ik heb nog zoooo veel niet aan jullie verteld nu, maar er moet natuurlijk ook nog wat overblijven voor als ik terug ben!! ;-)

Slaap lekker alvast voor jullie en tot snel!!
Liefs

• 07 April 2015 - 22:06

Clementine:

Anne, wat een avontuur.
    Tussen de dieren die wij alleen van de dierentuin kennen.

• 08 April 2015 - 09:16

hoi Anne.

wat een beleving! heel erg leuke ervaring,zulke spannende dingen beleven wij niet.

• 08 April 2015 - 16:21

Lisanne :

Hee ann! Wat een avonturen daar in de Surinaamse jungle! Door al die beweging heb je trainen helemaal niet nodig! Enjoy!!! Liefs Lisanne

• 09 April 2015 - 10:00

Martin Koenen:

Hoi Anne,
    Geweldig leuke ervaring. Mooi verslag. Ik zal eens kijken wat ik op Google Earth kan zien. Take care de komende tijd.