Bigi Pan & Eerste les - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu Bigi Pan & Eerste les - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu

Bigi Pan & Eerste les

Door: Anne Procee

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen!!

De week is alweer op de helft en er is alweer een hoop gebeurd: een weekendje Bigi Pan en mijn eerste les op stage.

Zaterdagochtend vertrok ik samen met drie huisgenoten, en een heleboel andere gezellige mensen die we toen nog niet kenden, richting Bigi Pan. Bigi Pan is een groot natuurreservaat en ligt in het westen van Suriname. Een richting die ik nog niet eerder op was geweest, dus daarom extra leuk. Eerst een lange rit met de bus. Onderweg hebben we brulapen en een moerasbuizerd gezien, heel mooi om deze dieren in het wild te kunnen en mogen zien. Na de bus moesten we nog een stuk met de boot. Net geïnstalleerd in de boot, moesten we er weer uit om de boot naar de hoger gelegen rivier te trekken. En ik kan je zeggen, een boot uit het water trekken is best zwaar, haha! ;-) Daarna vaarden we over de rivier met links en rechts moeras. Hier vlogen de vogels ons al om de oren, wauw!! Uiteindelijk mondt de rivier uit in een groot meer. Heel bijzonder om vanuit de rivier ineens zo'n groot meer op te varen waar je 5 hutjes ziet staan en verder alleen maar natuur. Kort nadat we aankwamen, gingen we weer in de boot om rode ibissen te bekijken. We vaarden een klein stukje en daar waren de bomen/planten/struiken helemaal rood. Prachtig, zo veel vogels bij elkaar!
Na het avondeten (saoto soep) gingen we weer in de boot, maar dit keer om kaaimannen te spotten. Zaklampen mee en daar gingen we. Helaas hebben we geen kaaiman kunnen spotten :( Dit had met de springvloed te maken en het feit dat er weinig regen was gevallen. Het meer is namelijk zout water en daar houden kaaimannen niet van.
De volgende ochtend gingen we vroeg uit de veren om de vogels van hun nesten te zien vliegen. We hebben niet heel veel vogels zien opvliegen, maar we zagen wel een grote groep flamingo's. Althans, we dachten dat we een grote groep zagen. Later zagen we een nog véél grotere groep, haha! Zo veel flamingo's bij elkaar en die na een tijdje ook weer allemaal tegelijk opvliegen, wauw! Toen ik dit tegen mijn broertje vertelde, zei hij me dat ik ook naar een BBC natuurdocumentaire kon kijken, haha! Maar nee sorry dat is lang niet zo indrukwekkend als dit! ;-) Vervolgens stond er nog een modderbad op de planning. Hiervoor moesten wij uit de boot en in het meer gaan staan. ik stapte uit de boot, zakte tot mijn knieën in de modder weg en stond tot mijn buik in het water. Toen kwamen we er achter dat het meer maar een halve meter diep is, haha! Het was gewoon modder van de bodem pakken en over jezelf smeren, oke en natuurlijk wat modder gooien naar ander mensen :-) hihi... Na de lunch was het tassen inpakken en stond de reis naar huis op ons te wachten.
Wederom een heerlijk weekend waarin ontspannen en genieten voorop stond!!

Maandagochtend moest ik weer naar stage, want daar stond mij mijn eerste les te wachten. 's Morgens ging het lekker op zijn Surinaams. De directeur zou mij introduceren, maar die was niet aanwezig. Na zelf vragen hoe en wat zou de coördinator mij introduceren. Na de pauze mocht ik naar de klas. Mijn huisgenoot Korian was toevallig ook op mijn stage, dus ze ging mee naar de les. We liepen het lokaal binnen en de coördinator vertelde de leerlingen dat ze les van mij zouden krijgen en daarna vertrok ze weer. Goed... was dit de introductie? Ik introduceerde mijzelf en vertelde de studenten wat ik ging doen. De studenten reageerden heel goed en zo begonnen we de les. Ik was door alle docenten voorbereid op deze klas, want 'het is zo'n drukke klas' 'ze praten altijd zo veel' 'ze zijn echt lui' en ga zo nog maar even door. Niets was minder waar, ik vond ze goed meedoen en het was gezellig. Ik moet nog wel wennen aan het niveauverschil in de klas, maar dat zal de volgende les vast beter gaan!

Verder is het regenseizoen volgens mij begonnen. Het regent hier inmiddels al twee dagen (bijna) aan een stuk door. De straat staat echt blank en fietsen is op sommige stukken eigenlijk niet mogelijk, bizar om te zien. Als je de Surinamers moet geloven, is dit nog maar het begin... HELP!!

Ik heb gehoord dat het weer bij jullie steeds een beetje beter wordt, wat ik natuurlijk ontzettend fijn vind. Anders steek ik straks zo af bij jullie witjes, haha! Geniet van het mooie weer en werkse iedereen nog deze week!

Liefs! XX

  • 13 Mei 2015 - 17:27

    Lisanne:

    Hee an,

    Wat een leuk verhaal weer! Nog steeds flink aan het genieten dus! Maar als ik je verhaal zo lees is het maar goed dat je binnenkort weer naar huis komt... Een bootje zwaar.... Op naar de krachttraining zul je bedoelen haha! Geniet nog maar even lekker!

    Liefs Lisanne

  • 22 Mei 2015 - 19:33

    Gerda:

    Ha, Anne.

    Wat een mooi leventje heb jij daar, zeg. Wij zijn blij dat je het erg naar je zin hebt.
    Morgen een bijzondere dag, meid : je verjaardag vieren in Parimaribo !!
    Dit keer geen kaartje van ons, maar wel de verjaardagsfelicitaties via deze site.
    Maak er een gezellige dag van en nog heel veel plezier de komende weken.

    Groetjes
    Wilfried en Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 8971

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 29 Juni 2015

Suriname

Landen bezocht: