Aftellen of nog genieten? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu Aftellen of nog genieten? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu

Aftellen of nog genieten?

Door: Anne Procee

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Ja ja lieve lezers ik zit op de helft van mijn prachtige avontuur. Wow, wat is de tijd snel gegaan hier en aan de ene kant is dat natuurlijk heel goed, maar stiekem vind ik het ook super jammer. Inmiddels leer ik steeds meer mensen kennen, gaat het goed met mijn project en wordt alles zo gewoon: fietsen naar stage (überhaupt hier fietsen), boodschappen doen, koken, chillen met de meiden, salsa dansen, uitgaan in Havana… maar vervelen doe ik mij niet! Oke… een enkele keer op een zondag, maar dan is er nog Netflix of de zon die mij bezig houdt. Die ‘verveelzondagen’ zijn ook wel eens goed. Soms besef ik mij dan weer even waar ik ben, wat ik al die tijd al doe, wat ik heb gezien en vooral wat ik nog ga zien. Na deze twee maanden komt ook het inzicht dat Suriname echt nog wel een ontwikkelingsland is. In Nederland vinden wij regen mega irritant, maar hier hebben de mensen de regen nodig voor hun water en om over de rivier te kunnen varen. Regen is voor hier echt een zegen. Het onderwijs loopt ver achter en dat is soms best erg om te zien. Docenten zijn niet of niet goed geschoold om les te kunnen geven, hoe moeten die kinderen het dan goed leren?! Soms zou ik hier wel jaren willen blijven om alles op te lossen, maar ik weet dat het zo niet werkt. Daarom ben ik hier nu en doe ik voor ze wat ik kan doen. Dus wees gerust lieve mensen, ik kom echt wel weer terug naar Nederland!!
Zojuist is mijn begeleider uit Nederland langs geweest en hebben we gepraat, nouja gepraat, gekletst, haha! Het gaat allemaal goed en de stichting is tevreden en blij met me, dus dat was goed om te horen. En er was nog leuker nieuws: Ik mag gaan lesgeven hier!! Yeah! Ik mis het lesgeven echt super erg! Best logisch, een docent in opleiding die ineens een half jaar geen lessen meer geeft. Gelukkig komt daar verandering in. Nu kan ik mijn geschreven spellingsboek gaan implementeren en verder verbeteren als dat nodig is. Ik ben heel benieuwd! :-)

Goed, verder was het vreselijk om jullie allemaal Koningsdag te zien vieren zonder mij! Allemaal foto’s van gezellige mensen bij elkaar en ik moest gewoon naar de stichting, maar ik ben blij dat jullie het zo gezellig hadden! Wij hebben zaterdagavond Koningsnacht gevierd in Parabello. (bijna) Alle Nederlandse stagiaires in het oranje bij elkaar en feesten, heerlijk!
Verder bestond vorige week voor mij uit naar stage gaan en aan mijn project werken. De laatste salsa lessen zijn ook al deze week, helaas. Vanavond nog een keer oefenen en dan moeten we donderdag weer examen doen, duim voor me!! Hahaha

Zaterdag en zondag ga ik naar Galibi om reuzenzeeschildpadden te bekijken. Ik ben heeeel benieuwd en heb er super veel zin in! Hopelijk zit het weer een beetje mee, want het regent hier inmiddels al wat vaker. Regen: de straat staat blank en 10 minuten later schijnt de zon weer volop. Zouden we in Nederland ook wat vaker moeten hebben!

Precies over twee maanden vlieg ik terug naar jullie, maar of ik nu moet gaan aftellen weet ik nog niet zo goed. Ik denk toch dat ik nog maar even ga genieten, want de komende maand staat elk weekend een leuke trip gepland! Ja heel erg leuk voor mij, maar minder leuk voor mijn portemonnee, maar ach we leven maar één keer he!! ;-) Ik zal weer wat vaker schrijven, want al die tripjes moet ik natuurlijk wel volop met jullie delen!

Liefs!

  • 08 Mei 2015 - 13:10

    Renate:

    Ik ben zo trots op je hoe het allemaal gaat! En volgend jaar vieren we Koningsdag gewoon samen hier in Nederland met een feestje :) Ik zie je over een kleine 2 maanden =D
    Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 8946

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 29 Juni 2015

Suriname

Landen bezocht: