Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anne Procee - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hee!

Fa wakka?
Hier gaat alles goed! Op dit moment ben ik aan het bijkomen, maar vooral aan het nagenieten van de afgelopen twee dagen. Wat was dit gaaf zeg!
Vrijdagochtend werden we opgehaald door onze gids. Nadat we onze kok en andere gids hadden opgehaald, konden we richting Berg en Dal vertrekken. Onderweg zijn we een aantal keren gestopt voor onder andere een watermeloen en een toiletbezoekje. Tijdens de rit hebben we ook nog een oud Marrondorp aangedaan genaamd ‘Klaaskreek’. Hier leven de mensen in houten hutjes of huizen gemaakt van golfplaten. Heel bijzonder om mensen zo te zien leven. In dit dorp is er een Kapitein en hij is de baas. Je mag er geen foto’s van mensen maken, want dan neem je hun geest mee.
Bij Berg en Dal gingen we over de zipline. Kabels van ruim 200 meter lang, 40 meter hoog boven de Surinamerivier… wat een prachtige natuur heb ik toen gezien!
Na een heerlijk bami maaltijd van de kok gingen we richting de stuwdam. De stuwdam scheidt de Surinamerivier en het Brokopondomeer. Even voor jullie beeld, het Brokopondomeer is net zo groot als de provincie Utrecht. Als de stuwdam er niet zou zijn, zou alles achter de stuwdam overstromen. Bij de stuwdam kun je dus links het Brokopondomeer zien en rechts de Surinamerivier. Na wederom een prachtig uitzicht vervolgde wij onze reis richting Ston Eiland waar we gingen overnachten. Nadat onze gids (Diego) onze hangmatten had opgehangen, heb ik een heerlijke duik in het Brokopondomeer genomen. Heerlijk om op die manier af te koelen na zo’n dag! Wederom had de kok weer heerlijk voor ons gekookt, dit keer soep ala kondre. Soep met rijst, cassave aardappel, zoete aardappel, Chinese aardappel, mais, kip en vis. En ja mensen, dit was echt lekker!!  ’s Avonds hebben we heerlijk bij het kampvuur gezeten.. uh gedanst op Surinaamse muziek. ;-) Toen ben ik mijn hangmatje ingedoken. Dit was voor mij nogal een uitdaging, want ik had nog nooit een nacht in een hangmat geslapen. Lange broek, T-shirt, trui en sokken aan, laken en kussen mee en daar ging ik. Best rustgevend al die natuurgeluiden om je heen, maar je wilt ook steeds weten wat het is, dus het eerste uur doe je geen oog dicht! Uiteindelijk heb ik een paar kleine uurtjes kunnen slapen en werd ik wakker door de zon die opkwam.
Na een goed ontbijt hebben we onze spullen opgeruimd en ons klaargemaakt voor de afdaling en beklimming van de Brownsberg. Met z’n allen in het busje gingen we de Brownsberg op. De chauffeur verdient eigenlijk wel een applausje. Stukken vrij stijl omhoog, kuilen in de weg van heb ik jou daar en de weg is zand/modder weg. Maar we zijn veilig boven (en later weer beneden) gekomen. Op de Brownsberg hadden we uitzicht over het Brokopondomeer. Onze bikini en wandelschoenen aan, fles water en koekjes mee en daar gingen we met onze twee gidsen. Nu denken jullie, wat ga je doen je was toch al boven? Nou, de Brownsberg heeft twee práchtige watervallen en daarvoor moet je eerst een stuk naar beneden lopen. Lopen is dit niet echt, want er is wel een ‘pad’, maar sommige stukken gaan zo stijl naar beneden dat je hier laag bij de grond naar beneden moet. Als eerste kwamen we bij de Leo waterval aan. Prachtig hoe je naar beneden ‘klimt’ en daar ineens de waterval is. Het was heerlijk om hier onder te kunnen en mogen staan. Na deze verfrissende douche trokken we onze kleren weer aan en begon de tocht weer naar boven. Ja over hetzelfde pad, stijl omhoog. Na wat klimmen en weer een heel stuk dalen, kwamen we uit de bij Irene waterval. Ook deze waterval was prachtig en heerlijk om onder te staan. Na een lange en zware klim naar boven kregen Makanesi (soort nasi, maar dat is denk een belediging voor de kok) met vis te eten. Dit smaakte heerlijk na zo’n lange wandeltocht. En ja, toen hadden we eigenlijk alles wel gezien en was het tijd om richting Paramaribo te rijden. Maar eerst moesten we nog de berg af met de bus. Gelukkig hadden we nog steeds onze goede chauffeur en bracht hij ons veilig naar beneden. Op de terugweg was het erg stil in de bus.. bijna iedereen was in dromenland aan het dromen over deze twee super mooie dagen!

Deze twee dagen zitten fijn in mijn herinneringen van Suriname. Ik heb ontzettend genoten en een super ervaring gehad die niemand mij meer afpakt. Vandaag ga ik dus nog even verder van dit prachtige avontuur genieten en… ohja, mijn kleren wassen, want na twee dagen zand en modderigheid kunnen ze wel een wasje gebruiken!

Geniet nog even van jullie zondag en tot snel!!
Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 8969

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 29 Juni 2015

Suriname

Landen bezocht: